درس هایی از ایلان ماسک

درس هایی از ایلان ماسک

ترجمه اختصاصی از مقاله مجله موفقیت مترجم: مهدی وفایی مطلق By Michael Mooney | June 23, 2020

او را دوست داشته باشید یا از او متنفر باشید – و افراد زیادی وجود دارند که از هر نظر احساس شور و اشتیاق دارند – کل زندگی وی یک سری درس بوده است.

مشکلاتی برای حل وجود دارد
(فقط سود حاصل از آن را کسب نکنید)

در حال حاضر ، پشت پرده ماسک کارآفرین است: متولد آفریقای جنوبی ، طراحی و فروش یک بازی ویدیویی در سن 12 سالگی ، برای کالج ، سپس به آمریکا به کانادا نقل مکان کرد ، سپس دو روز از استنفورد از مدرسه فارغ التحصیل شد. اولین شرکت او با بیش از 300 میلیون دلار فروخته شد ، دومین شرکت او – چه چیزی به پی پال تبدیل می شود – با قیمتی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار فروخته شد و شخصاً بیش از 150 میلیون دلار از ماسک درآمد. سپس او SpaceX ، اولین شرکت موفق مسافرتی فضایی موفق را آغاز کرد و به ایجاد تسلا کمک کرد.

اگرچه غالباً در این داستان گم می شود ، این واقعیت است که در حالی که ماسک چهار میلیارد دلار مشاغل ایجاد کرده است ، پول هرگز انگیزه محرک او نبود. در حقیقت ، در چندین نوبت ، او تقریباً تمام ثروت خود را در شرط بندی های کلان برای خود سرمایه گذاری کرد ، و این تواناییش برای حل برخی از بزرگترین مشکلات جهان بود.

با اولین شرکت خود با نام Zip2 ، مشک و برادرش در صدد بودند که حضور زودرس اینترنتی را در مشاغل محلی فراهم کند. سپس آنها قصد داشتند معاملات مالی آنلاین را ساده تر كنند. با تسلا With و همچنین شرکت SolarCity ، شرکت پانل خورشیدی که وی با پسرخاله های خود شروع به کار کرد – هدف این است که به تولید و مصرف انرژی تجدید پذیر کمک کند.

او گفت که او SpaceX را در تلاش برای ایجاد  بشریت به گونه ای چند سیاره ای خلق کرد و امیدوار است تا اوایل سال 2040 یک مستعمره هزاران نفری در مریخ داشته باشد.

اما حتی در تلاشهای کمتر شناخته شده او ، تکانه اولیه تمایل به حل مشکلات در مقیاس بزرگ بوده است. در سال 2013 ، موسک برنامه خود را برای “Hyperloop” به یک سیستم حمل و نقل پر سرعت با لوله های عظیم تحت فشار نشان داد و خاطرنشان کرد که دوست دارد مردم بتوانند بین سانفرانسیسکو و لس آنجلس فاصله بگیرند حدود 35 دقیقه طی کنند. چند سال بعد ، ماسك اعلام كرد كه خواستار تغییر شیوه انجام تونل سازی است.

اوایل یک صبح در سال 2016 بود. هنگامی که وی یک سری توییت ارسال کرد ، ظاهراً ماسک در یک ساعت در ترافیک گیر افتاده بود: “ترافیک به من آسیب می زند. من می خواهم یک دستگاه خسته کننده تونل بسازم و شروع به حفاری کنم … ” من واقعاً قصد دارم این کار را انجام دهم. این شرکت “شرکت خسته کننده” نامیده می شود.

در ابتدا به نظر می رسید مانند یک شوخی غیرمستقیم است. اما یک ماه بعد ، وی دوباره توییت کرد: “پیشرفت هیجان انگیز در جبهه تونل. برنامه ریزی کنید تا حفر کردن را در یک ماه یا همین حدود آغاز کنید. ” پاسخ ها از او سؤال كردند كه آیا او جدی است — و ماسك گفت كه او است.

در حالی که این اتفاق می افتاد ، ماسک و SpaceX به دنبال حل مشکلاتی بودند که به نظرشان مشکل دیگری است. از سال 2015 این شرکت شروع به کار بر روی چیزی کرد که آنها Starlink نامیدند ، یک صورت فلکی پیشنهادی از ماهواره ها که امکان دسترسی به اینترنت ماهواره ای با سرعت بالا در سراسر جهان را فراهم می کند. این امر قابلیت باند پهن کم هزینه را برای جوامع کم برخوردار در سراسر کره زمین فراهم می کند.این طرح شامل راه اندازی هزاران ماهواره در مدار با هزینه گزارش شده 10 میلیارد دلار است. بارها و بارها ، موضوع کار او تلاشی است برای یافتن نیازهای برآورده نشده و برآورده ساختن آنها.

برخی از مشکلاتی که او در تلاش برای حل آن است وجود دارد . در همین زمان ، ماسک همچنین OpenAI ، یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی را برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از هوش مصنوعی ایجاد کرد – چیزی که او به عنوان یک خطر بالقوه کشنده برای گونه های ما می داند.

غیر ممکن است یک عقیده است 

ایده اصلی SpaceX این بود که شرکت های خصوصی می توانند بهتر از مجموعه نظامی و صنعتی آمریكا عمل كنند و درنهایت سفرهای فضایی را دوباره برقرار كنند. از آنجا که بسیاری از افراد دیگر از جاه طلبی های او مسخره می کردند ، ماسک برای سالها تنها سرمایه گذار این شرکت بود. به این معناست که ، حتی پس از ایجاد دو شرکت سودآور ، او نمی تواند دیگران را از دیدگاه خود قانع کند.

او هرگز در زمینه مهندسی هوافضا کار نکرده است ، اما این مانع وی نشده است. پس از چندین سفر به روسیه برای قیمت گذاری موشک ها ، ماسک تصمیم گرفت کارآمدترین راه برای وارد کردن یک وسیله نقلیه به مدار را برای این شرکت بسازد که بتواند با استفاده از مواد اولیه ، آن را ساخت و قطعات جدید و مراحل مختلفی را که طی می کرد ، اختراع کند. این به او کمک کرد تا کل روند را ساده تر کند.

سالها قبل از آنكه حتی SpaceX حتی به پرتاب اولین موشك خود نزدیك شود ، ماسك توجه خود را به یك مسئله دیگر به ظاهر غیرقابل حل تبدیل كرد: از بین بردن بشریت از سوخت های فسیلی. در سال 2004 ، ماسک به یک سرمایه گذار اولیه و رئیس هیئت مدیره Tesla Motors (اکنون شرکت تسلا موتور) تبدیل شد. چندین دهه محكوم شده بود كه اتومبیلهای برقی بدون داستان موفقیتی در این زمینه حضور داشته باشند. اما ماسک معتقد بود که می توان این کار را انجام داد.

هدف این بود که ابتدا تعداد محدودی از خودروهای اسپرت لوکس ساخته شود که بدون سوختن بنزین بتوانند از بهترین وسایل نقلیه در جاده ها پیشی بگیرند. مرحله 2 ساخت ماشین الکتریکی با قیمت متوسط و با حجم بالاتر بود. سپس ، این برنامه برای ساخت تعداد بیشتری از اتومبیل های برقی و کامیون های ارزان قیمت تر بود.

همه شرکت های او طی چند سال اول موفق بودند. در سال 2006 ، SpaceX بودجه ای را از ناسا به ارزش تقریبی 300 میلیون دلار تأمین کرد. تسلا تولید Roadster خود را در سال 2008 آغاز کرد ، یک ماشین دو درب براق که می توانست 0 تا 60 را در مدت چهار ثانیه باتری الکتریکی طی کند که می توانست بیش از 200 مایل پیش از آنکه نیاز به شارژ داشته باشد حرکت کند. آرنولد شوارتزنگر ، جورج کلونی و لئوناردو دی کاپریو جزو اولین خریداران مشهور بودند. به همین ترتیب ، SolarCity به سرعت دومین نصب کننده پانل های خورشیدی در کشور شد.

در فوریه سال 2017 ، فقط دو ماه پس از توئیت اولیه “شرکت خسته کننده” ، شهردار لس آنجلس قرار بود از دفاتر SpaceX در هاوتورن بازدید کند. دو روز قبل از این بازدید ، ماسک از برخی از مهندسان خود پرسید که شروع به حفر سوراخ در پارکینگ شرکت – در جایی که از آنها مجوزی نمی خواهند؟ به او گفته شد هفته ها طول می کشد تا قسمت زیادی را پاک و شروع به حفر کند.بنا بر گزارش ها ، ماسک پاسخ داد: “امروز شروع کنیم و ببینیم بزرگترین حفره ای که می توانیم بین امروز و بعد از ظهر یکشنبه بکشیم چیست.”

طی چند ساعت ، ماشینها جابجا شده و سوراخی آغاز شد. در زمان بازدید شهردار ، پس از حفر 24 ساعت شبانه روز ، این سوراخ به طول 30 پا ، 50 پا طول و 15 فوت عمق داشت. سال بعد ، شرکت خسته کننده از SpaceX جدا شد.

آنچه به نظر می رسید که به عنوان یک شوخی باهوش شروع شود ، اکنون یک تجارت مستقل بوده است و برنامه هایی برای ساخت تونل در چندین شهر آمریکایی دارد. در سال 2019 ، شرکت خسته کننده با قراردادی 48 میلیون دلاری با شهر لاس وگاس به دلیل پروژه شاتل کردن افراد در زیر مرکز همایش های لاس وگاس پیروز شد.

چند روز پس از تلاش برای پارکینگ ، SpaceX همچنین اولین ماهواره های آزمایش پرواز Starlink خود را راه اندازی کرد. در سال 2019 ، این شرکت بیش از 60 ماهواره را به مدار پرتاب کرد. از آوریل گذشته ، بیش از 350 ماهواره Starlink فعال بودند.

البته ، ماسک اولین کسی نبود که ایده ای برای موشک های صنعت خصوصی ، یا یک شرکت سودآور اتومبیل برقی یا روش جدیدی برای تونل از طریق زمین داشته باشد. اما این ایده ها هرگز مانند او نیروی محرکه و خلاقانه مانند  نداشتند که بتوانند بسیاری از افراد را در مورد آنچه ممکن است متقاعد کنند.

وحشت نکنید .

این رویکرد به خوبی از لحاظ حرفه ای به ماسک نیز خدمت کرده است ، زیرا تلاطم های زیادی رخ داده است. در ابتدا ، تسلا قصد داشت از تعدادی از تأمین کنندگان قطعات مختلف استفاده کند ، اما سرانجام متوجه شد که این شرکت برای ساخت تقریباً هر قسمت از اتومبیل ها – و ماشین هایی که آن قسمت ها را ساخته اند – نیاز دارد.

حرکت نخستین Roadsters در حال حاضر کندتر از آنچه انتظار می رفت هنگام رکود سال 2008 بود ، پیش رفت. ماسک مجبور شد بیش از دو برابر سرمایه گذاری اولیه خود را انجام دهد و این شرکت از دولت ایالات متحده آمریکا وام خواست. تقریباً در همین زمان ، ماسک اولین طلاق خود را پشت سر گذاشت.

SpaceX نیز مبارزات خود را داشته است. سه پرتاب موشک اول این شرکت با انفجارهای قبل از ورود به مدار به پایان رسید. نه تنها به نظر می رسید که سفر به فضا به صورت خصوصی غیر ممکن است و سرمایه گذاری محکوم باشد ، سرمایه اولیه 100 میلیون دلاری موسک نیز عمدتاً از بین رفت. اما در طی چند روز از انفجار سوم ، او به جهانیان اعلام كرد كه می داند چه اشتباهی رخ داده است و بودجه برای پرتاب چهارمین را تأمین کرده است. از آنجا که موسک به طور مداوم رویکرد توسعه دهنده نرم افزار را به مشاغل اعمال می کند – به سرعت حرکت می کند ، رویکردهای ایجاد شده برای مشکلات را نادیده می گیرد ، سرعت را تغییر می دهد — SpaceX توانست ظرف چند ماه دوباره امتحان کند.

چندی نگذشت که چهارمین پرتاب موفقیت آمیز بود ، SpaceX اولین شرکت خصوصی بود که محموله ها را به ایستگاه فضایی بین المللی تحویل داد. پرتاب های موفق تر با ظرفیت های فزاینده تر وجود دارد. طی چند سال ، این شرکت قراردادی ناسا به ارزش 1.6 میلیارد دلار به دست آورد.

ماسک ادعا می کند که شرکت سودآور است. او همچنین گفت که امیدوار است تا سال 2040 مستعمره ای 80،000 نفری را در مریخ تأسیس کند.

تسلا نیز عقب برگشت. در یک مقطع ، در یک بحث و گفتگو در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 ، میت رامنی از تسلا به عنوان نمونه ای از سرمایه گذاری های بد توسط دولت اوباما یاد کرد. در همان سال ، شرکت Model Model S را منتشر کرد ، یک سدان شیک که می تواند از 0 تا 60 در کمتر از سه ثانیه برود و باتری با قدرت تقریباً 400 مایل دوام داشته باشد – و همچنین با یک خلبان خودکار ، خود رانندگی همراه است.

تسلا نه تنها وام دولت خود را نه سال قبل بازپرداخت كرد ، مالیات دهندگان آمریكایی با سود حدود 20 میلیون دلار سود این شركت را به دست آوردند. در نقاط مختلف طی یک سال گذشته ، تسلا از نظر سرمایه بازار ارزش بیشتری نسبت به جنرال موتورز و فورد به همراه داشته است.

در سال 2018 ، هنگامی که SpaceX موشک سنگین Falcon Heavy – قدرتمندترین موشک خود را که تاکنون پرتاب شد- آزمایش کرد ،، شامل ماشین خود ماسک Roadster بود. . عکس هایی از اتومبیل که در حال چرخش در کره زمین است نشانه ای بر روی داشبورد نشان می داد. در این مقاله آمده است: وحشت نکنید!”

موفقیت نیاز به فداکاری دارد

تمرکز شدید ماسک افسانه ای است. از داستانهای وی که در هفته 120 ساعت کار می کند تا راهی که بتواند مشکل را از بین ببرد ، در دنیایی از افکار خود گم شده است. این همیشه به یک همراه یا همکار عالی تبدیل نمی شود. اما این بخشی از فداکاری است که وی در حمله به برخی از مهمترین مشکلات این سیاره انجام داده است.

وی گفت: “هیچ کس تا به امروزبا 40 ساعت کار در هفته جهان را تغییر نداده است.”

ثروت او 20 میلیارد دلار تخمین زده می شود ، اما به نظر می رسد تا ابد بی قرار است. او گفت که ذهن او غیرقابل کنترل و گاه غیرقابل تحمل می شود. و موفقیت های او مهم نیست ، او همیشه در حال مبارزه با کسی یا چیزی است.

با نگاهی کوتاه به این سالها ، او به جهانیان نشان داد که او یک ربات یا بیگانه نیست. در واقع ، احساسات او می تواند به همان اندازه انگیزه او برای نوآوری باشد. او و همسر اولش ، جاستین ویلسون ، حضانت پنج پسر خود را به اشتراک می گذارند.

پسر اول آنها در سن 10 هفتگی در اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد درگذشت.) در ماه مه ، او و گریمز از پسر بچه دیگری استقبال کردند. به گفته اکثر ، ماسک یک پدر متوجه است ، اما ویلسون همچنین نوشته است که ازدواج آنها “ناسالم” بوده است. ماسک سه بار طلاق گرفته است. طبق گزارش ها او با پدرش صحبت نمی کند. و او در مورد تنهایی عمیق او علنی صحبت می کند.

او  کارمندانش نیز قربانی می کند. برای دیدار با برخی مهلت های جاه طلبانه موسک ، بسیاری دیگر از مهندسین ، ماشینیان ، طراحان و توسعه دهندگان 10 ساعت در روز و هفت روز در هفته کار می کنند .

ماسک در اپیزود 60 دقیقه ای درباره استرالیا درباره ساختن تسلا بزرگترین باتری لیتیوم یونی جهان در استرالیا جنوبی ، گفت تقریباً غیرقابل دستی ، رفع بحران ویرانگر انرژی این کشور “آسان” خواهد بود. وقتی گفته شد که هزینه زیاد انرژی باعث می شود برق چیزی از کالاهای لوکس باشد ،حرف  ماسک باورنکردنی بود.

“واقعاً؟” دوباره پرسید

به او گفته شد که استرالیایی هایی وجود دارد که هر روز تعجب می کنند که آیا می توانند چراغ خود را روشن کنند ، با تعجب از اینکه آیا باید بدون غذا بروند.

ماسک گفت: “من چنین انتظاری را نداشتم.” سرش را چرخاند ، لحظه ای نگاه کرد و سخت بلعید. سپس به گزارشگر نگاه کرد و با اطمینان گفت:

وی گفت: “ما سخت تر کار خواهیم کرد.”

یک چشم انداز قدرتمند می تواند برای برخی از موارد کمی کوچک به وجود بیاید

ماسک از میان می رود و برخی از ویژگی های دیگر در مورد کامیون جدید را توضیح می دهد: سیستم تعلیق هوای تطبیقی ، تخت غول پیکر کامیون ، سرعت باورنکردنی و قابلیت های بکسل. این شتاب سریع تر از پورشه 911 است و می تواند یک فورد F-150 را در یک جنگ سخت از بین ببرد. او توضیح می دهد که قیمت زیر 40000 دلار شروع می شود و جمعیت در اتاق دوباره غرق می شوندو شیشه کامیون میشکند.

در توییتر و در بخش دیدگاه های پخش مستقیم این رویداد در یوتیوب ، مردم در حال حاضر حدس می زنند که تا چه اندازه سهام تسلا رکود خواهد زد. در عرض چند دقیقه ، روزهایی وجود دارد که درباره پنجره های شکسته شوخی می کنند. منتقدان بدن را “کینه توز” می نامند. بعضی از Redditor می گویند این همه اشکال است.

قبل از اینکه کسی تذکر بدهد ، ماسک تقریباً در صحنه ایستاده است: چیز دیگری است.

او می گوید: “آره ،” “ما همچنین ATV ساختیم.”

مردی که در کلاه ایمنی قرار دارد ، چهار چرخ سیاه و سفید براق را روی صحنه سوار می کند. او در را باز می کند و ATV را مستقیماً به تخت کامیون سوار می کند. ماسک توضیح می دهد که برخی از مدل های کامیون نیز با چهار چرخ همراه خواهند بود.

در انتهای ارائه ، ماسک به جمعیت می گوید که این شرکت تا ساعات شب سواری را در سیبرتراک ارائه می دهد. او مانند میزبان یک مهمانی بزرگ ، او همه را تشویق می کند که ، اوقات خوبی داشته باشند. سپس ، درست قبل از پیاده شدن ، یک لحظه یا دو لحظه مکث می کند.

سهام شرکت در حقیقت طی روز بعد حدود 6 درصد کاهش می یابد. اما مردم به بینش ماسک اعتماد دارند. آنها به توانایی او در دیدن اعتماد دارند. کمتر از یک هفته بعد ، تسلا اعلام خواهد کرد که بیش از 250،000 پیش سفارش برای Cybertruck دریافت کرده است ، که نماینده میلیارد ها دلار درآمد آینده است.

در طی چند هفته ، سهام شرکت به آنچه که فقط در طی چند ماه قبل از فاش شدن Cybertruck بود ، به سطح جدید تقریباً چهار برابر خواهد رسید. دوست دختر او ، گریمز نیز اعلام خواهد کرد که از ماسک باردار است.

طراحی آینده آسان نیست. در هر فرایند ابتکاری همیشه اشکالاتی وجود خواهد داشت. زندگی پر است از لحظات شرم آور ، شیشه شکسته غیر منتظره ، منتقدان خوشحال می شوند که شما را به مبارزه می بینند. تعداد زیادی از مردم شکست می خورند یا از بین می روند.

اما این ماسک است. در عوض ، بازوها و کمان های خود را به روی مخاطب باز می کند. سپس او با یک قدم هدفمند در ایستگاه خاموش راه می رود ، آماده برای حل یک مشکل جدید است.